سیستم های آتش بند و دودبند ( FIRE STOP  )

سیستم های آتش بند و دودبند ( FIRE STOP  )

به منظور جلوگیری از گسترش آتش ، دود ، گازهای داغ و سمی حاصل از آتش سوزی ، در هنگام طراحی ساختمان ها متناسب با کاربری و ابعاد ساختمان ، فضابندی های مناسب ( زون بندی آتش ) در نظر گرفته می شود .

طراحی زون بندی ها در ساختمان ها معمولا در حد فاصل سقف ها و یا در تاسیسات و تجهیزات آب و برق از جمله سینی کابل ها و لوله ها در هنگام وقوع آتش سوزی نقاط ضعف محسوب شده و آتش را به زون های دیگر منتقل می نماید .

به منظور بازیابی مقاومت از دست رفته ناشی از ایجاد بازشوها در سقف ها و دیوار های دارای کد آتش ، استفاده از سیستم های آتش بند بهترین و ایمن ترین راه حل می باشد که توسط استاندارهای ساختمانی بین المللی و داخلی از جمله مبحث سوم مقررات ملی ساختمان پیشنهاد می گردد .

راه های ارتباطی و فضاهای پنهان نظیر شفت ها ، محل عبور کابل ها و لوله ها ، فضاهای مجوف بین دیوارها و نماهای خارجی ساختمان و غیره از جمله فضاهایی می باشند که می بایست با سیستم های آتش بند و دودبند مسدود گردند .

یک سیستم آتش بند و دودبند مناسب می بایست توسط موسسات استاندارد بین الملل و مطابق با کدهای معتبر تست شده و همچنین دارای گزارش و تست استاندارد باشند .

به دلایل زیر می بایست از سیستم های دودبند و آتش بند استفاده نمود :

  • محدود کردن دود و آتش و گازهای سمی
  • کاهش خسارات جانی و مالی در هنگام بروز آتش
  • حفاظت از مسیرهای فرار
  • کمک به اطفاء آتش