رنگ نسوز برای سازه های فولادی: 

قبل از آشنایی با زمینه هایی که می توان از رنگ نسوز استفاده کرد، بیایید دریابیم که رنگ نسوز برای سازه های فولادی چیست و همچنین مزایایی که این رنگ برای ساختمان ها به همراه دارد.

1. تعریف و طبقه بندی رنگ نسوز برای سازه های فولادی

رنگ نسوز یک ماده متداول برای پیشگیری اقتصادی و موثر در برابر آتش است. ترکیب رنگ نسوز شامل ترکیبات مقاوم در برابر شعله مانند پوسته برنج، اکریلیک، اپوکسی و سایر افزودنی های شیمیایی خاص و مواد شیمیایی است. پس از رنگ آمیزی موادی که باید نسوز باشند، یعنی آهن، فولاد و رنگ نسوز، یک لایه محافظ تشکیل می دهند که به سازه فولادی کمک می کند در مواجهه طولانی مدت با آتش از اثرات مضر جلوگیری کند. رنگ نسوز سازه های فولادی شامل دو مورد می باشد. 

  • بر پایه روغن: این یک رنگ محبوب است زیرا برای استفاده در فضای داخلی و خارجی به خوبی کار می کند. رنگ های روغنی می توانند با بسیاری از محیط های آب و هوایی سازگار شوند، عوامل مضر را محدود کنند و مقاومت بالایی در برابر آب داشته باشند.
  • بر پایه آب: این یک رنگ ایمن و سازگار با محیط زیست است که پس از استفاده به راحتی تمیز می شود. با این حال، رنگ نسوز مبتنی بر آب می تواند رطوبت را جذب کند، و به راحتی می تواند یک روکش نازک داشته باشد.

2. مزایای استفاده از رنگ نسوز برای سازه های فولادی در سایت های ساختمانی

ویژگی بارز رنگ نسوز سازه های فولادی حداکثر مقاومت حرارتی تا دمای 1000 درجه سانتی گراد است. مقاومت رنگ در برابر آتش می تواند تا 3 ساعت یا بیشتر (بسته به نوع رنگ) دوام بیاورد. مقاومت حرارتی بالای رنگ ضد حریق کمک می‌کند تا سازه‌های فولادی تحت تأثیر قرار نگیرند و تلفات و آسیب‌ها را محدود کنند. این خاصیت همچنین به کاهش سرعت گسترش آتش و طولانی شدن زمان خاموش کردن آتش کمک می کند. رنگ ضد حریق علاوه بر تضمین ایمنی برای افراد و اموال، میزان گاز سمی آزاد شده از آتش را نیز محدود می کند. این باعث می شود کار آتش نشانی راحت تر و کمتر خطرناک باشد. و با این حال، این ماده ضد حریق غیرفعال به راحتی اعمال می شود و ساخت آن زمان زیادی نمی برد.

 

رنگ نسوز

رنگ نسوز

3. دامنه کاربرد رنگ نسوز برای سازه های فولادی

به لطف ترکیب رزین اپوکسی، پلی فسفر مقاوم در برابر شعله، حلال های آلی و فوم عایق، رنگ ضد حریق می تواند در صورت وقوع آتش سوزی، قرار گرفتن در معرض حرارت سازه های فولادی را کاهش دهد. از این رو این رنگ در بسیاری از صنایع مانند نفت، پتروشیمی، نیروگاهی و ساختمانی کاربرد فراوانی دارد. رنگ ضد حریق را می توان علاوه بر سازه های فولادی بر روی سایر مصالح مانند بتن، چوب و … نیز به صورت انعطاف پذیر اعمال کرد و علاوه بر سازه های فولادی، رنگ ضد حریق را می توان برای بسیاری از مصالح دیگر مانند بتن، چوب و … نیز استفاده کرد. سطح پوشیده شده است، رنگ نسوز هنوز هم می تواند عملکرد آتش و محافظت از سطح را به خوبی انجام دهد.

امروزه 4 نوع رنگ نسوز برای سازه های فولادی رایج است :

1. رنگ ضد حریق NTS-101

رنگ نسوز NTS-101 می تواند به محافظت از کارخانه ها، انبارها، کارهای ساحلی، معماری و سایر کارهای عمرانی مانند بیمارستان ها، سوپرمارکت ها و غیره در برابر آتش و اثرات مضر در فرآیند قرار گرفتن در معرض حرارت بالا کمک کند. ویژگی های رنگ نسوز برای فولاد. ساختار NTS-101 به شرح زیر است:

  • سطح رنگ به سرعت خشک می شود. فقط 2-3 ساعت در محیط دمای 25 درجه سانتیگراد طول می کشد.
  • این رنگ برای کاربران بی خطر، خوش خیم و سازگار با محیط زیست است زیرا حاوی اجزای فرار سمی مانند سرب، جیوه و …
  • رنگ پس از قرار گرفتن در معرض آتش، گرد و غبار و خاکستر زیادی ایجاد نمی کند که برای اطفای حریق بی خطر است. می توان آن را هم در ساختمان های داخلی و هم در فضای باز رنگ آمیزی کرد.

2. رنگ نسوز جوتن

جوتون یک برند متخصص در تولید رنگ های نسوز برای سازه های فولادی است. این پوشش ضد حریق  به طور مستقل برای محافظت از فولاد ساختاری عایق سلولزی تایید شده است. رنگ های جوتون را می توان تا 500 میکرون در هر لایه اعمال کرد یا تا 1000 میکرون در هر لایه اسپری کرد که به ایجاد پوشش های محافظ با ضخامت های مختلف کمک می کند. برخی از ویژگی های برجسته رنگ جوتن:

  • مقاومت خوبی در برابر آتش در بسیاری از سطوح با زمان تا 180 دقیقه ایجاد می کند.
  • می توان از آن به عنوان لایه میانی یا روکش استفاده کرد.
  • رنگ علاوه بر مقاومت در برابر آتش، می تواند به خوبی در برابر زنگ زدگی نیز مقاومت کند.

3. رنگ نسوز Chartek

Chartek بیش از 30 سال تجربه در ارائه راه حل های حفاظت از آتش غیرفعال برای پروژه های نفت و گاز دارد. رنگ نسوز Chartek 1709 برای محافظت از سازه های فولادی در برابر اثرات آتش ایده آل است. علاوه بر این، این رنگ به دلیل عدم جذب آب در برابر خوردگی طولانی مدت نیز مقاوم است.

  • رنگ Chartek 1709 به دلیل عدم جذب آب در برابر خوردگی طولانی مدت مقاوم است.
  • استفاده آسان، ایمن، رنگ بسیار سریع خشک می شود.
  • هزینه بهینه در مقایسه با رنگ های دیگر.

3. رنگ نسوز هلیکس مانا آریا  – NAX-FP

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *