مصالح ساختمانی مقاوم در برابر آتش

آتش‌سوزی‌های مسکونی تنها در ایالات متحده سالانه حدود 4000 نفر را می‌کشندو بیشتر آتش‌سوزی‌های کشنده زمانی اتفاق می‌افتد که مردم در خانه‌های خود خواب هستند، زیرا دود می‌تواند فرد را به خواب عمیق بکشاند. آیا تا به حال فکر کرده اید که دیوارهای شما چگونه از شما محافظت می کنند؟ در حالی که هیچ مصالح ساختمانی عملی واقعاً نسوز نیست، خانه‌ها و ساختمان‌های خوب می‌توانند با استفاده از مواد نسبتاً مقاوم در برابر آتش، از وقوع چنین فجایع جلوگیری کنند.

در نتیجه، مسئله این نیست که آیا آتش‌سوزی می‌تواند به یک سازه آسیب برساند یا خیر، بلکه مسئله زمان است. مدت زمان بیشتری طول می کشد تا آتش بر مواد مقاوم در برابر آتش تأثیر بگذارد. نکته کلیدی ساختن ساختمانی است که در آن آتش‌سوزی به آرامی اثر می‌گذارد و به ساکنان زمان زیادی برای فرار و امدادگران اضطراری برای رسیدن به صحنه فرصت می‌دهد. همچنین به همین دلیل است که خود مواد از نظر مدت زمانی که آتش بر توانایی‌های ساختاری آنها تأثیر می‌گذارد رتبه‌بندی می‌شوند. حتی چوب های سنگین را می توان مقاوم در برابر آتش دانست. با این حال، قابل احتراق است، در حالی که فلزاتی مانند آلومینیوم یا فولاد قابل احتراق نیستند  در عوض، آنها تمایل دارند تحت گرمای شدید کمانش کنند. ما برخی از بهترین مصالح ساختمانی را برای جلوگیری و جلوگیری از آتش سوزی خشمگین بررسی خواهیم کرد.

 

 

مصالح ساختمانی مقاوم در برابر آتش

 

محصولات طبیعی شعله ور شده

مصالح ساختمانی طبیعی مانند الوار و پنبه معمولاً در مقایسه با بتن متراکم و گچ مقاومت بسیار ضعیفی در برابر آتش دارند. مواد گیاهی سوخت را آسان می کنند و به سرعت توسط شعله های آتش مصرف می شوند. با این حال، سازندگان به درمان های شیمیایی تخصصی دسترسی دارند که می تواند مقاومت آنها را افزایش دهد و آنها را قادر می سازد تا چندین دقیقه در برابر آتش بایستند. چوب های شعله ور شده به جای اینکه فوراً مصرف شوند، سدی زغالی در اطراف سطح خود ایجاد می کنند که باعث کاهش سوختن بیشتر می شود. این نوع الوار اغلب برای ویژگی های بیرونی استفاده می شود که ممکن است قبل از رسیدن به فضای داخلی خانه جرقه بزند.

عایق سلولزی تصفیه شده همچنین به عنوان یک جایگزین مقاوم در برابر شعله برای عایق های معمولی مانند فایبرگلاس و پنبه عمل می کند. سلولز عمدتاً از کاغذ بازیافتی تهیه می‌شود و از نظر شیمیایی با نسوز بورات پردازش می‌شود که باعث می‌شود آن را بسیار کمتر از حالت خام قابل اشتعال باشد. هنگامی که عایق به دیوارها پاشیده می شود، کار قابل توجهی را برای جلوگیری از گرما از شعله های آتش یا شرایط آب و هوایی گرم انجام می دهد .

شیشه مقاوم در برابر آتش برای ویندوز

شیشه مقاوم در برابر آتش برای ویندوز

پنجره ها که برای دید و نور مهم هستند، می توانند خطر آتش سوزی باشند. حتی قبل از تماس مستقیم پنجره با شعله های آتش، گرمای شدید آتش نزدیک می تواند باعث شکستن شیشه شود. و یک پنجره شکسته اجازه می دهد تا شعله های آتش به راحتی وارد ساختمان شوند. علاوه بر این، گرمای ناشی از آتش سوزی در بیرون ممکن است به اندازه کافی باشد که وسایل قابل اشتعال داخل خانه را بدون تماس مستقیم مشتعل کند.

برای محافظت از خانه خود، نصب پنجره های مقاوم در برابر آتش را در نظر بگیرید. یکی از نمونه‌های آن شیشه‌های دو جداره است که علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، زمان شکستن شیشه‌ها را نیز دو برابر می‌کند. لایه بیرونی ابتدا قبل از لایه داخلی می شکند. شیشه‌های سکوریت‌شده نیز که تحت عملیات حرارتی قرار می‌گیرند تا حدود چهار برابر قوی‌تر از شیشه‌های معمولی باشند.

اگرچه بلوک‌های شیشه‌ای دید را فراهم نمی‌کنند، اما در عین حال که نور را تامین می‌کنند، بسیار مقاوم در برابر آتش هستند. شاید بهترین شیشه سیمی باشد که شیشه سکوریت شده با تقویت کننده سیم فلزی است. درهایی که به مقاومت در برابر آتش و همچنین دید نیاز دارند، اغلب دارای پنجره های شیشه ای سیمی هستند.

همچنین عاقلانه است که به اهمیت قاب پنجره توجه کنید. قاب های فولادی بهترین محافظت در برابر آتش را ارائه می دهند و پس از آن چوب و آلومینیوم. وینیل کمترین اثر را دارد.

بتن

بتن، یکی از رایج ترین مصالح ساختمانی ، همچنین یک ماده عالی در برابر آتش است . غیر قابل احتراق است و رسانایی حرارتی پایینی دارد، به این معنی که مدت زمان زیادی طول می کشد تا آتش بر توانایی ساختاری و تحمل بار آن تأثیر بگذارد و از گسترش آتش محافظت می کند. در واقع به طور قابل توجهی مقاوم تر از فولاد است و اغلب برای تقویت و محافظت از فولاد در برابر آتش استفاده می شود.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که همه بتن ها یکسان ایجاد نمی شوند. از سیمان و سنگدانه تشکیل شده است و انواع خاصی از مصالح سنگدانه مورد استفاده می تواند و همچنین مقدار مصرف متفاوت باشد. سنگدانه ها می توانند 60 تا 80 درصد حجم بتن را تشکیل دهند (منبع: اشلی ). خواص دقیق مقاومت در برابر آتش بسته به نوع و مقدار سنگدانه مورد استفاده تغییر می کند. سنگدانه های طبیعی معمولاً عملکرد خوبی ندارند. رطوبت موجود در سنگدانه هنگام گرم شدن می تواند منبسط شود و بعد از قرار گرفتن در معرض طولانی مدت بتن متخلخل شود.

بتن اغلب به عنوان یکی از بهترین مصالح سقف مقاوم در برابر آتش نیز ذکر شده است. و شما نباید سقف را به عنوان ضروری در حفاظت در برابر آتش نادیده بگیرید، زیرا در برابر جرقه های ناشی از آتش سوزی در مناطق وحشی بسیار آسیب پذیر است.

یک پیشرفت جدیدتر در ساخت و ساز بتنی به عنوان فرم بتن عایق (ICF) شناخته می شود. این سازه اغلب در داخل دیوار چیزهایی مانند آپارتمان ها و ساختمان های تجاری استفاده می شود و از دو پانل عایق پلی استایرن تشکیل شده است که بین آنها بتن ریخته شده است. مواد تکمیل شده شبیه یک ساندویچ بتنی است و ساخت آن سریع و ارزان است، در حالی که تعادل عالی از عایق آب و هوا، مسدود کردن صدا و مقاومت در برابر آتش را ارائه می دهد .

 

گچ بری

گچ بری

گچ بری گچی است که قرن ها برای اهداف هنری و ساختاری مورد استفاده قرار می گرفته است. گچ کاری مدرن از سیمان پرتلند، ماسه و آهک ساخته شده است و به عنوان یک ماده عالی و مقاوم در برابر آتش برای ساختمان ها عمل می کند. این می تواند هر ماده ساختاری مانند آجر یا چوب را بپوشاند. معمولاً از دو یا سه لایه روی شبکه تقویت کننده فلزی تشکیل شده است. یک لایه 1 اینچی (2.54 سانتی متری) از گچ بری به راحتی می تواند یک ساعت آتش سوزی به دیوار یا سقف بدهد، به این معنی که آتش گرفتن یک ساعت طول می کشد .

لبه های پشت بام (برآمدگی ها) یک خطر آتش سوزی هستند، اما می توان آنها را با محفظه ای از مواد مقاوم در برابر آتش محافظت کرد. گچ بری اغلب به عنوان یکی از بهترین مواد برای بوکس در لبه های بام خطرناک توصیه می شود.

گچ

بسیاری از مصالح ساختاری برای دستیابی به درجه بندی مقاوم در برابر آتش، به پوشش گچی زیرین نیاز دارند و تخته گچی متداول ترین پوشش داخلی مقاوم در برابر آتش است. تخته گچی که به عنوان دیوار خشک نیز شناخته می شود ، از لایه ای از گچ تشکیل شده است که بین دو ورق کاغذ قرار گرفته است. تخته گچی نوع X به طور ویژه با مواد افزودنی پردازش می شود تا کیفیت مقاومت در برابر آتش را بهبود بخشد.

کاغذ روی بیرونی تخته گچی نوع X به آرامی می سوزد و به گسترش آتش کمک نمی کند. علاوه بر این، تخته گچی دارای یک هسته غیر قابل احتراق است که حاوی آب ترکیبی شیمیایی (در سولفات کلسیم) است. هنگامی که تحت تأثیر آتش قرار می گیرد، اولین چیزی که اتفاق می افتد این است که این آب به صورت بخار خارج می شود. این به طور موثر مانع از انتقال گرما از طریق تخته گچی می شود. و حتی پس از از بین رفتن آب، هسته گچ همچنان در برابر نفوذ آتش برای مدتی مقاومت می کند. سازندگان اغلب از چند لایه تخته گچی برای افزایش درجه مقاومت در برابر آتش استفاده می کنند.

آجر

آجر

اگر از داستان محبوب کودکان “سه خوک کوچک” چیزی یاد گرفتیم، این است که باید خانه خود را از آجر بسازید. این توصیه بدی نیست آجر نه تنها در برابر پف کردن و پف کردن یک گرگ بد بزرگ مقاوم است ، بلکه در برابر آتش نیز مقاوم است.

از آنجایی که آجرها در کوره آتش نشانی ساخته می شوند، از قبل در برابر آتش بسیار مقاوم هستند. با این حال، درست است که آجرهای منفرد نسبت به دیوارهای آجری در برابر آتش بسیار مقاوم‌تر هستند. دیوار آجری با ملات در کنار هم نگه داشته می شود که کارایی کمتری دارد. با این وجود، آجر معمولاً به عنوان بهترین مصالح ساختمانی برای حفاظت در برابر آتش ذکر می شود . بسته به ساختار و ضخامت دیوار، یک دیوار آجری می تواند به درجه مقاومت در برابر آتش یک ساعت تا چهار ساعت دست یابد.

بنابراین، اگرچه برخی از مواد نسبت به سایرین در برابر آتش مقاوم‌تر هستند، عوامل متعددی ممکن است بر تصمیم سازنده تأثیر بگذارد، از جمله هزینه، سهولت نصب و آب و هوا .

سوالات متداول مقاوم در برابر آتش

آیا سمنت برد در برابر آتش مقاوم است؟

تخته های سیمانی به دلیل گذراندن تست های لازم در برابر آتش مقاوم هستند. تخته های فایبر سمنت به ویژه غیر قابل اشتعال هستند و بنابراین می توانند در کنار سایر مواد غیر قابل احتراق در ساخت و ساز ساختمان استفاده شوند.

 

منظور از مقاوم در برابر آتش چیست؟

مقاومت در برابر آتش ویژگی موادی است که از عبور گرمای بیش از حد و آتش جلوگیری کرده یا آن را به تاخیر می اندازد. در حالی که هیچ مصالح ساختمانی کاملاً نسوز نیست، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا آتش مواد مقاوم در برابر آتش بسوزد.

 

چه موادی در برابر آتش مقاوم هستند؟

مصالح ساختمانی مختلف در برابر آتش مقاوم هستند، اما برخی از بهترین آنها پنجره های شیشه ای مقاوم در برابر آتش، بتن، گچ، گچ و آجر هستند.

 

درجه مقاومت در برابر آتش چیست؟

مصالح ساختمانی بر اساس مدت زمانی که آتش سوزی طول می کشد تا به توانایی ساختاری آن آسیب وارد کند و قابلیت احتراق مواد درجه بندی می شود. این درجه بندی به عنوان درجه بندی مقاومت در برابر آتش شناخته می شود.

 

متداول ترین مواد مقاوم در برابر آتش برای دیوارهای داخلی کدام است؟

تخته گچی که به عنوان دیوار خشک نیز شناخته می شود، رایج ترین پوشش داخلی مقاوم در برابر آتش است. تخته گچی نوع X با مواد افزودنی پردازش می شود تا خاصیت مقاومت در برابر آتش را بهبود بخشد و آن را به یک انتخاب محبوب تبدیل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *