پوشش ضد حریق پایه سیمانی

 

پوشش ضد حریق پایه سیمانی ، در فضای داخلی و خارجی قابل استفاده است. این محصول به علت ضریب هدایت پایین، در کاربردهایی مانند عایق حرارت نیز عملکرد خوبی دارد همچنین دارای مقاومت در مقابل اشعه ماوراء بنفش می باشد.

 

آماده سازی سطوح

 

پوشش ضد حریق پایه سیمانی

 

در آماده سازی سطح ، برای اجرای پوشش ضد حریق سیمانی ، سطح مورد نظر باید خشک و عاری از هرگونه آلودگی،گرد و غبار،روغن،گریس و… باشد.بهتر است سطح کار قبل از استفاده، از هرگونه مواد اضافی پاک شود.

آماده سازی سطوح فولادی

  • این ماده، چسبندگی بسیار خوبی به سطوح فولادی و همچنین سطوح گالوانیزه دارد.
  • سطح فولاد، قبل از پاشش مواد مقاوم در برابر آتش، باید توسط رنگ مقاوم خوردگی در مقابل شرایط جوی محافظت گردد. نوع رنگ مقاوم خوردگی باید با ماده NAX-CB متناسب باشد.
  • رنگ های قدیمی روی فولاد که پوسته شده اند باید با آب پرفشار توسط واترجت، شستشو گردد و با کمک برس و کاردک تمیز شده و کلیه مواد سست زدوده گردد.
  • در مواردی که رنگ قدیمی بشدت آسیب دیده، بهتر است از سندبلاست ، واتربلاست یا برس زنی کامل تمیزکاری شود.

 

روش اجرای زیرساخت

مواد و متریال

نوع توری دسته بندی مشخصات
توری مرغی/woven hexagonal mesh توری پایه حداقل 160 گرمی/چشمه 3*3 یا 4*4

 

ستونها

برای ستونها به لحاظ تقویت از توری بندی تقویت کننده (Reinforcing Mesh) استفاده می شود. میتوان تمامی ستون ها را با توری تقویت کننده مسلح نمود.

 

روش اجرا

  1. ستونها

الف) ستونهای با مقطع باکس

توری مرغی باید بصورت دورپیچ اجرا گردد بصورتی که با سطح فلز حداقل 6 میلیمتر (یک سوم ابتدایی ضخامت متریال پاششی) فاصله داشته باشد و توری با پین‏هایی به فواصل حداقل 30 سانتیمتر از یکدیگر در دو جهت به سطح فلز جوش شوند. در صورتی که ستونهایی  که در دیوار  دفن شده باشد (کل وجوه ستون در دسترس نباشد) میتوان توری را با پین به سطح فلز متصل و فاصله 6 میلیمتری را رعایت کرد.

ب) ستونهای با مقطع H

در این روش نیز توری مرغی باید بصورت دورپیچ اجرا گردد بصورتی که با سطح فلز حداقل 6 میلیمتر فاصله داشته باشد و توری با پین هایی به فواصل 30 سانتیمتر از یکدیگر به سطح فلز جوش شوند. در صورتی که ستونهایی  که در دیوار دفن شده باشد (کل وجوه ستون در دسترس نباشد) میتوان توری را با پین به سطح فلز متصل و فاصله 6 میلیمتری را رعایت کرد.

توجه: 

  • توری مورد استفاده در این روش توری مرغی با حداقل اندازه چشمه 1 اینچ و حداقل ضخامت مفتول 5 میلیمتر میباشد.
  • در صورت جداشدگی متریال پاشش شده از سطح فلز، سیستم توری با پین های جوش شده مانع از ریختگی متریال پاششی می شود و از لحاظ فنی مشکلی ندارد.
  • اگر رنگ ضد خوردگی موجود بر روی المانهای سازه کیفیت مناسبی نداشته باشد، بهتر است از رنگ ضدخوردگی استفاده شود و این امر پس از بررسی میدانی در کارگاه مشخص و تصمیم گیری خواهد شد.
  • در ستونهای H شکل، توری بندی می بایست دورتادور بال و جان مقطع انجام شود و توری بندی به شکل مربعی (باکس) برای این مقاطع مجاز نمی باشد.
  1. تیرها

در تمامی تیرها از توری مرغی جهت تقویت و پایداری بیشتر مواد مقاوم در برابر آتش می توان استفاده کرد.

توری مرغی باید بصورت دورپیچ و پیوسته به دور تیر نصب گردد، بصورتی که  فاصله توری از سطح حداقل 6 میلیمتر باشد. فواصل پین کوبی بصورت زیگزاگ و به فاصله 30 سانتیمتر می باشد.

تمهیدات مربوط به حمل و نگهداری

مصالح NAX-CB در کیسه های 25 کیلوگرمی و بصورت پودر خشک ارائه می شوند و نکات زیر درخصوص حمل و نگهداری این مصالح مورد توجه است:

  1. این مصالح می بایست تا زمان آماده سازی برای استفاده، خشک نگه داشته شوند.
  2. بسته بندی مواد می بایستی از سطح زمین فاصله داشته باشد، در محیط مسقف باشد و از دیوارهای مرطوب و سایر سطوح مرطوب فاصله داشته باشد.
  3. تمامی کیسه هایی که پیش از مصرف خیس شوند، قابل استفاده نمی باشند.
  4. مواد انبار شده پیش از زمان انقضا می بایستی استفاده شوند.
  5. محل نگهداری مواد می بایستی به نحوی باشد که امکان حرکت مابین پالت ها وجود داشته باشد.
  6. تجهیزات اطفا حریق به میزان مناسب در محل دپو مصالح وجود داشته باشد.

تمهیدات پیش از اجرای پاشش

موارد زیر در این خصوص قابل توجه می باشد:

  1. قبل از اجرای مقاوم سازی می بایستی عملیات اجرای سقف صورت پذیرفته باشد.
  2. سطح فولاد برای اجرا می بایستی از 10 درجه سانتیگراد بیشتر و از 40 درجه سانتیگراد کمتر باشد.سطوح خیلی گرم می بایستی سرد شده تا دمای آن به زیر 40 درجه سانتیگراد برسد.
  3. دمای مناسب هوا برای پاشش بین 4 تا 45 درجه سانتیگراد می باشد.
  4. سطح فولاد می بایستی عاری از روغن،گریس،پوسته و یا هر ماده ای که چسبندگی را کم می نماید، باشد.
  5. ناحیه مابین عرشه فلزی و تیر می بایستی با پشم سنگ به نحوی پر شود که سطح پشم سنگ با لبه تیر برابر بوده و بصورت اصطکاکی در محل قرار گیرد.
  6. بتن های مازاد ناشی از عملیات بتن ریزی می بایستی جمع آوری شود.
  7. سطوح اسکلت می بایستی با دستگاه واترجت به نحوی شستشو گردد که سطوح عاری از گرد و خاک باشد.
  8. می توان سطوحی که نیاز به پاشش ندارند را با پوشش موقتی پوشاند.

تمهیدات اجرای پاشش

  1. پیش از اجرای پاشش، ماده Bounding Agent یا Key Coat سطوح شسته شده می بایست خشک شده باشد.
  2. پیش از اجرای پوشش، Bounding Agent می بایستی با فاصله زمانی مناسب که بستگی به شرایط محیط دارد اجرا گردد.
  3. پوشش های با ضخامت بیش از 16 تا 20 میلیمتر می بایستی با فاصله زمانی مناسب که بستگی به شرایط محیط دارد اجرا گردد.
  4. بعد از اجرا می بایستی محل تمیز شده و کیسه های خالی و مواد مازاد از محل خارج گردد.
  5. کنترل ضخامت گیری تر ماده می بایستی با استفاده از اندازه گیر استاندارد توسط اپراتور پاشش به صورت مداوم صورت پذیرد.
  6. برای اختلاط و پاشش از ماشینهای مجهز به سیستم روتور و استاتور استفاده شود و ملات با هوا در محل نازل مخلوط و پاشش گردد.
  7. هر کیسه 25 کیلوگرمی مواد خشک NAX-CB را با 25 لیتر آب شرب ولرم (20 تا 35 درجه سانتیگراد) به مدت 3 دقیقه مخلوط نمایید (نسبت اختلاط 1 به 1) یا درصورت اختلاط با آب کمتر از 20 درجه سانتیگراد، 3 دقیقه پس از اختلاط پاشش انجام پذیرد.
  8. ملات حداکثر تا 30 دقیقه پس از اختلاط قابلیت پاشش دارند.
  9. در فصول گرم و مناطق گرمسیر بعلت سرعت بالای تبخیر و وزش باد، احتمال بروز ترک در مصالح اجرا شده وجود دارد که به منظور جلوگیری از این امر می بایست مقدار آب را به میزان 10 الی 20 درصد (به تشخیص مجری) افزایش داد و همچنین محیط کار را کاوربندی نمود.

 

پوشش ضد حریق پایه سیمانی

 

تمهیدات پس از اجرا

  1. تهویه می بایستی به گونه ای باشد تا مواد پس از اجرا بصورت مناسب خشک گردد.در محیطهای بسته فاقد تهویه طبیعی ناکافی می بایستی سیستم تهویه مناسب که توانایی تعویض هوای محیط به میزان 4 بار در ساعت را دارد تا خشک شدن کافی مواد به کار گرفته شود.
  2. عملیات اجرا شده می بایستی در مقابل آنچه باعث آسیب دیدگی می گردد از جمله ریزش آب، باران و… تا خشک شدن کامل محافظت گردند.
  3. عملیات اجرا شده می بایستی مطابق شرایط بهره برداری محافظت گردند.
  4. در صورت نیاز به اتصال هرگونه قطعه به اسکلت فلزی، عملیات می بایستی با هماهنگی مجری ضدحریق صورت پذیرد.
  5. حتی الامکان از ماله کشی مصالح NAX-CB خودداری شود.در غیر اینصورت، اجرای ماله کشی می بایستی به نحوی برروی ماده تر صورت پذیرد که باعث لغزش ماده از روی بستر فلزی نگردد و همچنین ضخامت ماده مقاوم به حریق پس از ماله کشی نبایستی از ضخامت محاسبه شده کمتر شود.

طراحی ضخامت

براساس استانداردهای روز دنیا، مقاوم سازی سازه ها، امری الزامی دانسته شده و بر اساس آن کلیه المان های سازه ای شامل ستون ها، تیرهای اصلی، تیرهای فرعی و … در تمامی ساختمان ها می بایستی به نحو مناسبی در مقابل آتش مقاوم سازی شوند. به این منظور به عنوان اولین قدم، مهندسین طراح پروژه می بایستی براساس نحوه کاربری، تعداد و مساحت طبقات، سیستم سازه ای را انتخاب نمایند که تامین کننده نیازهای آیین نامه ای باشد. به علاوه مراجعه به مجموعه دستورالعمل های ارزیابی پوشش های معدنی پاشش محافظت کننده در برابر آتش برای سازه های فولادی برای توضیحات بیشتر و رعایت نکات تکمیلی الزامی است.

از آنجایی که هیچگونه تست میدانی برای کنترل عملکرد سیستم مقاوم سازی شده وجود ندارد، طراحی، تأمین کالا و اجرا می بایستی مطابق استانداردهای ملی یا بین المللی صورت پذیرد، به این جهت موارد زیر می بایستی رعایت شود:

1-طراحی مقاوم سازی سازه ها در برابر آتش بایستی مطابق طراحی ضخامت به دست آمده از تست آتش در آزمایشگاه معتبر حریق براساس یکی از استانداردهای بین المللی زیر صورت پذیرد:

  • ASTM E 119
  • UL 263
  • BS 476 PART20-21
  • EN

طراحی ضخامت پوشش معدنی در هر پروژه متفاوت است و باید براساس استانداردهای سازمان آتش نشانی، براساس جدول ضخامت مرجع طراحی گردد. بعد از ارائه نقشه اتوکد سازه توسط مشتری، المانها تفکیک و بر اساس نظر کارشناس سازمان آتش نشانی، ساعت مقاومت پروژه برآورد شده و از جدول طراحی ضخامت پوشش معدنی شرکت هلیکس مانا آریا، ضخامت مورد نیاز هر المان محاسبه می گردد.

پوشش ضد حریق پایه سیمانی

 

روش اجرای پوشش ضد حریق بر پایه سیمان

  1. حداکثر ضخامت اجرا شده در هر لایه، نباید بیش از 20 میلیمتر باشد. برای ضخامت طراحی بالاتر از 20 میلیمتر، پوشش در چند لایه اجرا می گردد .
  2. لایه اول باید بصورت یکنواخت روی تمام سطح پاشش گردد، تا چسبندگی برای لایه بعدی را تضمین نماید.
  3. فاصله زمانی بین دو لایه حداقل 4 و حداکثر 24 ساعت است. بهتر است از حداقل زمان بهره گرفت تا لایه ها خیس روی خیس (wet to wet) اجرا شود.
  4. زمان خشک شدن کامل 72 ساعت در دمای 25 درجه سانتیگراد با وجود تهویه کامل است .
  5. لازم است NAX-CB ، روی سطوح مختلف تا رسیدن به ضخامت مورد نیاز در طراحی، پاشش گردد و توجه ویژه برای ضخامت پوشش روی لبه ها اعمال شود.

تجهیزات اجرا

اجرا توسط دستگاه پاشش ملات Plastering Machine انجام میگیرد که شامل ملزومات زیر است:

حجم مخزن (حداقل) 60 لیتر
سایز نازل 11-9 میلیمتر
فشار نازل bar 10
فاصله نازل تا سطح پاشش 30-40 سانتیمتر
طول لوله انتقال ملات (حداکثر) 15 متر
قطر لوله انتقال ملات 1.25 اینچ

 

پوشش ضد حریق پایه سیمانی

 

توجه:

  • لازم است پس از هر شیفت کاری دستگاه و متعلقات آن شسته شود.
  • پس از استفاده در هر شیفت کارى نازل، شلنگ پاشش مواد و همچنین شلنگ و نازل باد می بایست به صورت کامل با آب شسته شود.

 

دستورالعمل اندازه گیری ضخامت

ضخامت ماده خشک شده می بایستی به شرح زیر اندازه گیری شود:

اندازه گیری ماده ضدحریق می بایستی بصورت اتفاقی (Random) حداقل یک دهانه در هر طبقه یا هر 930 متر مربع سطح زیربنا صورت پذیرد.هر نمونه گیری شامل یک ستون، یک تیر اصلی و یک تیر فرعی می باشد.

مطابق استاندارد ASTM، ضخامت اندازه گیری شده در هر نمونه گیری نمی بایستی بیش از 6 میلیمتر یا 25 درصد ضخامت طراحی کمتر باشد.متوسط ضخامت برروی مقطع المان نبایستی از ضخامت طراحی کمتر باشد.

مطابق استاندارد BS، ضخامت اندازه گیری شده نباید از 85 درصد ضخامت طراحی کمتر باشد و محدوده این کمبود ضخامت که نبایستی تا فاصله 3 متری تکرار شود، بیش از 1 مترمربع باشد، یا ضخامت اندازه گیری شده نباید از 75 درصد ضخامت طراحی کمتر باشد و محدوده این ضخامت نباید بیش از 0.2 مترمربع باشد و همچنین این کمبود نبایستی تا فاصله 1 متری تکرار شود.

روکش (پوشش رویه)

  1. سطح نهائی NAX-CB بطور معمول ناصاف است. در صورتیکه از طرف کارفرما، داشتن سطحی صاف الزام شده باشد، می توان پوشش NAX-CB بعد از 24 تا 96 ساعت از اجرای آن در شرایط دمایی مختلف، توسط ابزار خراش سائیده شده تا سطح آن هموار گردد.
  2. اجرای روکش حداقل 10 روز پس از خاتمه پاشش NAX-CB انجام می گیرد.
  3. محافظت پوشش در مقابل رطوبت و شرا یط جوی:

– برای محافظت پوشش NAX-CB در مقابل رطوبت و نیز برای داشتن ظاهر زیباتر و رنگی مطابق معماری پروژه، می‏توان از دو نوع روکش زیر استفاده کرد:

الف) ملات سیمان سیلیکاتی رنگی  که خاصیت ضد آب نیز داشته باشد(اجرا با کاردک و لیسه)

ب) رنگ اکریلیک سیلیکون پایه آب (اجرا با پاشش)

  1. محافظت پوشش در مقابل ضربه و آسیب مکانیکی

برای محافظت پوشش NAX-CB در مقابل ضربه و خسارات مکانیکی، روکشی از ملات نازک سیمان (مخلوط با  آهک) با دانه بندی 1 -0.6 میلیمتر استفاده می شود.

الف) حداکثر ضخامت روکش پایه سیمانی 5-4 میلیمتر می باشد.

ب) برای اتصال بهتر روکش سیمانی می توان از توری  فایبرگلاس استفاده کرد.ملات سیمانی توسط ماله و لیسه اجرا  می شود.

ج)  قبل از اجرای روکش سیمانی، باید حدود 90 درصد آب موجود در پوشش NAX-CB خشک شده باشد و بعد روکش سیمانی اجرا گردد، تا مانع ترک روکش شود و چسبندگی خوبی بین دو لایه بوجود آید.

ترمیم 

همیشه توصیه می شود که در اولین فرصت تمام آسیب ها تعمیر شود تا از ورود رطوبت که می تواند منجر به تخریب پوشش شود جلوگیری شود. روش تعمیر بستگی به میزان خسارت دارد.

آماده سازی بستر

اطمینان حاصل کنید که بستر تمیز، خشک و عاری از هرگونه آلودگی مانند گریس، روغن یا تشکیل نمک است.

اندازه گیری ها

روش های پیشنهادی برای اندازه گیری ضخامت فیلم خشک و معیارهای پذیرش براساس بخش 7/4 سند راهنمای فنی      ASPF11 است.

مقاطع باید مطابق دستورالعمل های زیراندازه گیری شوند:

1) مقاطع I شکل، Tشکل و مقاطع تو خالی

‑ جان تیر : دوبار اندازه گیری در هر متر برای هر دو طرف جان تیر.

‑ بال تیر : دوبار اندازه گیری در هر متر برای بخش خارجی هر بال.

‑ بال تیر:یک بار اندازه گیری در هر متر برای بخش داخلی هر بال.

 

2) مقاطع توخالی مربع و مستطیل:

‑ دو اندازه گیری در هر متر طول در هر وجه.

  • بخش های توخالی مدور:

‑  هشت اندازه گیری در هر متر به طور مساوی در سراسر طول المان

 

در صورتي كه قسمتی كمتر از 2 متر طول داشته باشد، سه بار اندازه گیری بايد انجام شود، يكی در هر انتها و یکی در مركز عضو. در هر مجموعه تعداد اندازه گیری های صورت گرفته مطابق (1)، (2) و یا (3) در بالا، شامل می شود.
هنگام اندازه گیری توصیه می شود که هیچ اندازه گیری ای در فاصله 25 میلی متر از لبه مقطع  I  شکل یا 25 میلی متر از اتصال بال به جان تیر I  شکل انجام نشود.

حداکثر ضخامت فیلم های خشک رنگ ضدخوردگی

ضخامت رنگ ضدخوردگی معمولاً 75 میکرون است. مقدارکل ضخامت فیلم خشک مورد نیاز برای حفاظت از خوردگی با توجه به 5 / 2-ISO12944 توصیه می شود. حداکثر ضخامت فیلم خشک توصیه شده برای رنگ ضدخوردگی بسته به نوع محصول مورد استفاده 150 میکرون است.

تهویه

تهویه کافی برای اطمینان از خشک شدن مناسب ملات بسیار مهم است.تهویه نامناسب و گردش هوای کم، سبب افزایش رطوبت نسبی در محل و نزدیک به سطح المان ها خواهد شد و درنتیجه می توان سبب افزایش زمان خشک شدن و یا نامناسب شدن شکل سطح کار شود.

فواصل زمانی پاشش

فواصل زمانی پاشش بین هر لایه مطابق برگه اطلاعات فنی محصول NAX-CB باید رعایت شود.

شرایط محیطی، رطوبت، تهویه هوا، دمای محیط و شرایط جغرافیایی تأثیر زیادی در زمان خشک شدن محصول و اجرای هر لایه روی لایه قبلی دارد. تمامی ضخامت ها و زمان اجرای هر لایه پیشنهاد شرکت هلیکس مانا آریا می باشد و شرایط محیط و تشخیص مجری تأیید کننده ضخامت واقعی و فواصل اجرا در هر پروژه می باشد.

تضمین کیفیت

اطلاعات زیر حداقل شرایط مورد نیاز است.

  • مطمئن شوید که تمام جوشکاری و سایر کارهای فلزی قبل از شروع آماده سازی سطح انجام شده باشد.
  • مطمئن شوید که تهویه نصب شده مناسب است.
  • مطمئن شوید که استاندارد آماده سازی سطح مورد نظر قبل از استفاده از پوشش اجرایی شده باشد.
  • مطمئن شوید که شرایط آب و هوایی در توصیه های دستور العمل اجرا در طول زمان اجرا وجود دارد.
  • مطمئن شوید که ملات به صورت لایه به لایه اجرا می شود.
  • مطمئن شوید که در هر لایه مشخصات رعایت شود.
  • مطمئن شوید که پوشش کافی در گوشه ها، شکاف ها، لبه ها و سطوحی که گان در آن به سختی قرار می گیرد وجود داشته باشد.
  • مطمئن شوید که یکنواختی سطح کار رضایت بخش است.

احتیاط

NAX-CB باید توسط مجری های با سابقه اجرا شود. اپراتورها باید آموزش دیده، با تجربه و توانمند باشند و توانایی و تجهیزات لازم برای مخلوط کردن / همزدن و استفاده صحیح و مطابق مستندات فنی شرکت هلیکس مانا آریا را داشته باشند. متقاضیان و اپراتورها هنگام استفاده از این محصول باید از تجهیزات مناسب برای حفاظت شخصی استفاده کنند. این راهنما بر اساس دانش فعلی محصول ارائه شده و هرگونه انحراف پیشنهادی متناسب با شرایط سایت باید قبل از شروع کار به نماینده مسئول شرکت هلیکس مانا آریا برای تصویب ارسال شود.

برای مشاوره بیشتر با دفتر شرکت هلیکس مانا آریا تماس بگیرید.

ایمنی و بهداشت

لطفاً اعلان های احتیاطی نمایش داده شده در بسته بندی و همچنین موارد زیر را رعایت کنید.

  1. از بلع، پاشش مواد به چشم و پوست بدن خودداری کنید.
  2. هنگام اجرای عملیات از عینک، ماسک و دستکش استفاده نمایید.
  3. درصورت تماس با پوست بدن محل آلودگی را با آب و صابون شستشو دهید و درصورت بروز حساسیت، به پزشک مراجعه کنید.
  4. درصورت آلودگی چشم، چشمها را به مدت 15 دقیقه با آب شستشو داده و پلک ها را به جلو کشیده تا زیر آنها تمیز گردند.درصورت ادامه مشکل به پزشک مراجعه کنید.
  5. درصورت تنفس غبار، مدتی در هوای آزاد تنفس عمیق نمایید.
  6. درصورت بلع سعی به بازگرداندن مواد نکنید و تنها چند لیوان آب آشامیدنی بنوشید تا مواد رقیق گردند.
  7. درمحل کار از استعمال دخانیات پرهیز نمایید.

درصورت بروز مشکل بایستی به برگه اطلاعات ایمنی محصول مراجعه شود.

مراجعه به اسناد مرتبط

دستور العمل اجرا باید در رابطه با مشخصات مربوطه، برگه اطلاعات فنی  و برگه داده ایمنی  برای کلیه محصولاتی که به عنوان بخشی از  سیستم پوشش استفاده می شود، باشد.

همیشه از آخرین نسخه برگه اطلاعات ایمنی،برگه اطلاعات فنی و دستور العمل اجرای محصول استفاده نمایید تا به صحت اطلاعات اطمینان داشته باشد.

سلب مسئولیت

اطلاعات موجود در این سند، بر اساس آزمایش های آزمایشگاهی و تجربه عملی، شرکت هلیکس مانا آریا داده می شود. محصولات شرکت هلیکس مانا آریا به عنوان کالاهای نیمه تمام در نظر گرفته می شود و به همین ترتیب، محصولات معمولاً تحت شرایطی فراتر از کنترل شرکت هلیکس مانا آریا استفاده می‏شوند. شرکت هلیکس مانا آریا نمی تواند چیزی جز کیفیت خود محصول را تضمین کند. تغییرات جزئی محصول ممکن است به منظور مطابقت با الزامات محلی انجام شود. شرکت هلیکس مانا آریا حق دارد داده های داده شده را بدون اطلاع قبلی تغییر دهد.

استاندارد مرجع

استاندارد مرجع، استاندارد ISO می باشد. اما در شرایط، مناطق و سطوح مختلف، باید به استانداردهای محلی و منطقه ویژه برای هر سطح خاص توجه داشت.

اگر ناسازگاری بین مسائل مختلف زبان این سند وجود داشته باشد، به نسخه انگلیسی مراجعه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *